آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب (1357 ش)


افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس (1362 ش)
پالایشگاه گاز خانگیران خراسان به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاه‌های گاز، در نوع خود از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه‌های مشابه در جهان است که در آستانه ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رییس جمهور وقت، آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای و تعدادی از مسؤولان افتتاح شد. این پالایشگاه با نام شهید هاشمی نژاد، با ظرفیت پانزده میلیون مترمکعب گاز می‌تواند به مدت هشتاد سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تأمین کند. تأسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران که در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسؤولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است شامل واحدهای تصفیه گاز، بازیافت گوگرد، واحد برق، بخار، واحد آب و... می‌باشد. این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می‌آید.

حمله موشکی مقابله به مثل ایران علیه شهرهای عراق (1362 ش)
باگذشت نزدیک به چهل ماه از آغاز جنگ تحمیلی و در حالی که مردم و مسؤولان کشور، خود را برای برپایی مراسم سالگرد یوم‌اللَّه 22 بهمن آماده می‌کردند، رژیم بعث عراق، با بهانه‌تراشی، زمینه را برای بمباران و موشکباران شهرهای ایران فراهم کرد و برای این مقصود ادعا نمود به خاطر گلوله باران شهرهای مرزی عراق از سوی ایران، هفت شهر ایران مورد حمله موشکی و هوایی قرار خواهند گرفت. با حملات موشکی عراق به شهرهای ایران دولت جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به مردم شهرهای بصره، خانقین و مندلی اعلام داشت که ایران در صدد مقابله به مثل است و اهالی این مناطق، هرچه زودتر آن‌جا را تخلیه کنند. سرانجام در 23 بهمن 1362، اولین حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به 118 حمله موشکی و هوایی به شهرهای ایران، با گشوده شدن آتش توپخانه‌های ایران به روی شهرهای یاد شده انجام گرفت.

سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف 154 ایران در حوالی خُرَّم‌آباد (1380 ش)
در 23 بهمن 1380، هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران عازم خرم آباد بود، با ارتفاعات سفیدکوه در نزدیکی خرم‌آباد برخورد کرده و تمام 119 سرنشین آن کشته شدند. اجساد قربانیان این حادثه در روزهای بعد، از شیارها و حفره‌های کوه جمع آوری شد.

رحلت حکیم عارف و محدث مفسر ملامحمد محسن فیض کاشانی(1091 ق)
محمد بن شاه مرتضی، ملقب به محسن معروف به ملامحسن فیض کاشانی، در چهاردهم صفر سال 1007 هجری قمری در کاشان به دنیا آمد. وی مقدمات را در زادگاه خود فرا گرفت و در جوانی راهی اصفهان گردید. ملامحسن در محضر علمای نامور زمان از قبیل علامه محمدتقی مجلسی، شیخ بهایی، میرداماد، میرفندرسکی و ملاصدرای شیرازی زانوی ادب زد و به کسب علم پرداخت. آن هنگام که ملاصدرا در روستای کهَک قم ساکن بود، ملامحسن، مونس وی گردید و ملاصدرا دخترش را به وی تزویج نمود و به او لقب فیض داد. وی پس از سالیانی، راهی کاشان شد و به تدریس و تالیف همت گماشت. علم الهدی و معین‌الدین،(فرزندان فیض) محمد مومن(برادرش) ضیاءالدین محمد و ده‌ها فاضل دیگر از جمله شاگردان مکتب درسی او بودند. ملامحسن هم‌چنین در طول 65 سال تحقیق و مطالعه، نزدیک به دویست کتاب و رسالهٔ نفیس در علوم و متون مختلف نگاشت. تفسیر صافی، تفسیر اصفی و تفسیر مُصفّی در تفسیر، الوافی، الشافی و المَحجَةُ البیضاء و ده‌ها اثر گران‌سنگ ایشان درکلام، عرفان، اخلاق، ادب و موضوعات دیگر، نشانگر روح پر تلاش و احاطهٔ ایشان بر معارف اسلامی و علوم روز می‌باشد. سرانجام این فقیه وارسته و این عالم کامل در 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و در زمینی که بعدها به قبرستان فیض معروف شد، مدفون گردید. برطبق وصیت ملامحسن فیض کاشانی، بر روی قبر وی سقف و سایبانی ساخته نشده است.

تولد عالم شیعه "محمدتقی رازی" معروف به "آقانجفی" از مبارزان جنبش تنباکو(1262 ق)
شیخ محمدتقی بن شیخ محمد باقر تهرانی رازی معروف به آقانجفی از علمای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری می‌باشد. وی مرجع خاص و عام و جامع معقول و منقول و حاوی فروع و اصول و تالیفات فراوان بوده است. آداب الصلوة، آداب العارفین، اسرارالاحکام و انیس الزائرین از جمله آنها می‌باشد. آقانجفی در شعبان 1331 ق در 69 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در بقعه‌ای نزدیک امام‌زاده احمد بن علی بن امام محمد باقر(ع) به خاک سپرده شد.

درگذشت فقیه جلیل آیت اللَّه حائری قمی(1358 ق)
حاج شیخ محمد علی حائری قمی، یکی از مدرسین و علمای بزرگ قم در قرن اخیر است، فقیهی محقق و مجتهدی اصولی، دانشمندی زاهد و متقی با معاصر با مرحوم حاج شیخ بود. مرحوم حائری قمی در سال 1299 در شهرستان قم متولد شد و پس از پیمودن مقدمات علوم وارد تهران شد و مدتها از محضر آیت الله آشتیانی بزرگ استفاده نمود و سپس عازم نجف اشرف گردید و سالها از محضر آخوند خراسانی، علامه یزدی و اعلام دیگر بهره مند بود و بعد از آنکه به درجه اجتهاد و استادی رسید حدود 25 سال در کربلا و سامرا از مدرسین و مروجین مکتب بود. وی با مرحوم میرزای مجاهد خیلی مأنوس بود و با همدیگر اخوت و صمیمیت زیادی داشتند و سالها از همکاران میرزا محمد تقی در سامرا بود. نوشته اند در سال 1349 به قصد زیارت ثامن الحجج روحی له الفداء عازم ایران شد و بعد از زیارت به زادگاه خویش آمد و در جمله همکاران آیت الله حائری قرار گرفت. مرحوم قمی شخصیت جامع و مرجعی کامل و مجتهدی مدرس بود. از دیدگاه علما و فقها پس از فوت مرحوم حاج شیخ تنها معظم له لایق زعامت و اعلمیت بود که متأسفانه اجل مهلتش نداد، بعد از ماهها کسالت سرانجام در سال 1358 وفات نمود و در مسجد بالا سر جنب علما مدفون شد.

روز استقلال "شیلی" از استعمار اسپانیا (1818م)
کشور جمهوری شیلی با 756/626 کیلومتر مربع مساحت در جنوب قاره امریکای جنوبی و در همسایگی آرژانتین، بولیوی و پرو واقع شده است. جمعیت شیلی بیش از 15 میلیون نفر که اکثریت مسیحی و عمدتاً کاتولیک مذهبند. بیشتر سکنه ملیت اروپایی و دو رگه (سرخ و سفید) داشته و زبان رسمی آن‌ها اسپانیایی است. پایتخت شیلی سانتیاگو و واحد پول آن پزوی شیلی می‌باشد. از شهرهای مهم آن کنسپسیون، وینیادل مار، و والپا رایزو است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت شیلی تا سال 19/5 2025 میلیون نفر خواهد بود. شیلی ازقرن شانزدهم به تصرف اسپانیولی‌ها درآمد و به صورت یک مستعمره کشاورزی گردید و نه مستعمره معدنی. در این دوران شیلی جزء قلمرو نایب السلطنه اسپانیا در پرو بود. در سال 1788 شیلی تا حدودی از پرو مستقل شد. مبارزات مردمی بر ضد استعمار اسپانیا ادامه یافت تا این که در 12 فوریه سال 1818 شیلی به استقلال کامل رسید و نوع حکومت خود را جمهوری اعلام نمود. روز ملی شیلی 18 سپتامبر است.

شهادت "حسن البَنّاء" پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر (1949م)

پرتاب اولین سفینه تحقیقاتی بشر به طرف سیاره زهره توسط شوروی سابق (1961م)
اولین تلاش برای رسیدن به زهره از سال 1961 آغاز شد و تا به امروز 43 کاووشگر فضایی به قصد میهمانی راهی این سیاره شده‌اند. چهار مأموریت از 43 مأموریت مورد اشاره اهدافی غیر از زهره داشته‌اند و تعدادی از آنها هیچگاه به محبوب خود نرسیدند و یا در کمال حسرت راهی مسیری اشتباه شدند. بی‌شک اتحاد جماهیر شوروی بیشترین تلاش را برای فتح زهره نمود و اولین کشوری بود که قادر به فرود آوردن زهره‌نشینی بر سطح این سیاره گردید. عکسهایی که از این مأموریت ها به دست آمده است اولین عکس از سطح سیاره‌ای غیر از زمین و تنها عکس هایی هستند که بشر از سطح زهره در اختیار دارد. اولین تلاش برای رسیدن به زهره توسط اتحاد جماهیر شوروی و در چهارم فوریه 1961 انجام شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:, | 8:12 | نويسنده : |