از ولادت امام موسی کاظم (ع) تا روز بزرگداشت "شیخ مفید"

نجام عملیات محدود "کانی سخت" در منطقه مهران توسط سپاه (1360 ش)

روز بزرگداشت "شیخ مفید"
تاریخ شیعه، سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیر است؛ تحولاتی که به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است. در این میان به سده چهارم هجری برمی‌خوریم که فتح‌الفتوح تاریخ شیعی است. روزگاری که مردی بزرگ و اندیشمندی سترگ "دایرةالمعارفی جامع" از معارف اسلامی تدوین کرد که نزدیک به پنجاه سال، پرچمدار عرصه‌های علمی، فکری و فرهنگی مسلمین گردید. تالیفات شیخ مفید را تا دویست کتاب گفته‌اند که شرح عقاید صدوق، المُقَنَّعَه، الاعلام، امالی، ارشاد و ده‌ها اثر گرانبها از آن جمله‌اند. شیخ مفید از جمله کسانی است که مورد اعتماد خاص حضرت ولی عصر(عج) بوده و نامه‌هایی از جانب امام مهدی(عج) برای شیخ ارسال شده است.بینش افروزی و دانش آفرینی وی به همراه آگاهی از اوضاع دشمنان و اطلاع از جهان اطراف باعث شد که او را سلسله جنبان نهضت فکری و علمی در قرن چهارم هجری کرد تا جایی که در صحیفه‌های سبز مهدوی(عج) از جانب حضرت ولی عصر، برادر گرامی و استوار خوانده شد. سرانجام، شیخ مفید این رادمرد علم و عمل و اسوه تقوا و فضیلت در سوم ماه رمضان سال 413 ق در 77 سالگی به دیدار معبود شتافت و پس از اقامه نماز توسط سیدمرتضی، در حرم امام موسی کاظم(ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

درگذشت "ژوزف کونیو" صنعت‌گر فرانسوی و پدر اتومبیل (1804م)
ژوزف کونیو، صنعت گر فرانسوی در 3 سپتامبر 1725م در خانواده ای فقیر متولد گردید و بنابراین همواره در تلاش برای معاش بود. وی که به کارهای صنعتی و فنی علاقه داشت بعد از 10 سال تلاش و کوشش موفق شد در 30 اکتبر 1769م اولین وسیله نقلیه بخاری را که به صورت خودرو ارائه شده بود، اختراع نماید. اتومبیلی که کونیو اختراع کرد سه چرخ داشت و با نیروی بخار کار می‌کرد. دیگ بخار این اتومبیل در جلو قرار داشت و سرعت آن پنج کیلومتر در ساعت بود. ژوزف کونیو مخترع بزرگ فرانسوی که پدر اتومبیل نامیده می‌شود، در 30 نوامبر 1804م در 79 سالگی درگذشت.

مرگ "ادوارد جِنِر" پزشک انگلیسی و کاشف واکسن آبله (1822م) (ر.ک: 17 مه)
ادوارد آنتونی جنر (به انگلیسی: Edward Jenner)(تولد :17 می 1749 مرگ : 26 ژانویه 1823 ) یک پزشک انگلیسی بود که کاربرد واقعی واکسیناسیون را کشف کرد.او را همچنین پدر ایمنی شناسی می دانند و گفته می شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان ها را نجات داده است. ادوارد در 17 ماه می 1749 در برکلی به عنوان هشتمین بچه ی خانواده زاده شد. به علت موقعیت پدرش توانست از تحصیلات ابتدایی خوبی برخوردار شود و از سن چهارده سالگی به مدت هشت سال تحت تعالیم یکی از جراحان بود. در سال 1770 وی به بیمارستان سنت جورج رفت و تحت تعالیم جراح جان هانتر قرار گرفت. وی به همراه دوستانش حلقه ای را بعدها تشکیل دادند که به خواندن مقالات پزشکی و چاپ آنان همت می گماشت . وی پسری را در برابر بیماری آبله‌ی گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله ولی کم‌خطرتر از آن است. پس از آن جنر میکروب بیماری آبله را به آن پسر تزریق کرد؛ اما چون واکسن آبله‌ی گاوی در وی مصونیت ایجاد نموده بود، به بیماری آبله مبتلا نگردید.

حمله نیروهای نظامی شوروی به کشور فنلاند در آغاز جنگ جهانی دوم (1939م)
با شروع جنگ جهانی دوم، دولت شوروی که همواره درصدد فرصت برای گسترش بیشتر قلمرو پهناور خود بود از موقعیت استفاده کرد و در 29 نوامبر 1939 به فنلاند حمله ور شد و نبرد سختی میان ارتش سرخ شوروی و فنلاندی‌ها که سرسختانه از میهن خود دفاع می‌کردند در گرفت. در این جنگ، شوروی با بمباران شدید فنلاند، تعرض خود را ادامه داد تا اینکه در دوم دسامبر 1939 فنلاند به جامعه ملل شکایت برد. نتیجه این شکایت تصمیم جامعه ملل به مداخله در این امر بود اما در 14 دسامبر همان سال، شوروی از جامعه ملل خارج گردید و در عین حال به پیش‌روی خود در خاک فنلاند ادامه داد. این مسئله به تسلیم و نیز تجزیه فنلاند انجامید و بخشی از نواحی آن به مالکیت شوروی درآمد.

تولد "وینستون چرچیل" نخست وزیر پیشین انگلستان (1874م)(ر.ک: 24 ژانویه)

مرگ "اُسکار وایلْدْ" ادیب و نویسنده برجسته ایرلندی (1900م) (ر.ک: 16 اکتبر)
اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد (به انگلیسی: Oscar Fingal O'Flahertie Wills Wilde) که به نام هنری اسکار وایلد معروف است، (۱۶ اکتبر ۱۸۵۴ تا ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰)، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ایرلندی بود. او در دوبلین زاده شد. پدر وی سر ویلیام وایلد مردی فرهنگ‌دوست بود و به پیشه چشم‌پزشکی مشغول بود. او بعدها به مقام چشم پزشک مخصوص ملکه نیز نایل شد و یکی از عتیقه شناسان برجسته ایرلند بود. مادرش جین وایلد با نام مستعار اسپرانزا شاعر سرشناسی و مترجم آثار الکساندر دوما و لامارتین بود. این زوج صاحب دو فرزند پسر شدند. برادر اسکار نامش ویلیام وایلد بود که در ۱۸۵۳ به دنیا آمد و در سال ۱۸۹۹ در لندن درگذشت. اسکار وایلد تحصیلات ابتدایی را در قریه اینسکیلن واقع در شمال ایرلند دنبال کرد.

مرگ "ژاک بنینی بوسوئه" خطیب و نویسنده معروف فرانسوی (1704م)(ر.ک: 14 ژوئیه)

روز ملی و استقلال "باربادوس" از سلطه ی استعماری انگلستان (1966م)
باربادوس کشور کوچکی در شرق دریای کارائیب و شرق اقیانوس اطلس است، که 430کیلومتر مربع وسعت و 270 هزار نفر جمعیت دارد. پایتخت این کشور بریج تاون نام دارد و واحد پول آن دلار باربادوس است. بیش از 60 درصد مردم این کشور پیرو مذهب پروتستان و از تیره‌های نژادی سیاه‌پوست هستند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت باربادوس تا سال 2025م در حدود 300 هزار نفر باشد. هم‌چنین بیش از 100سال طول خواهد کشید که جمعیت این کشور دو برابر شود. زبان رسمی مردم باربادوس انگلیسی است. این کشور دارای یک شهر مهم به نام اسپاتیس تاون می‌باشد. باربادوس از جمله کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع انگلیس است، که تابع تاج و تخت انگلستان بود. و یک فرماندار کل به نمایندگی ملکه انگلیس سرپرستی امور آن را به عهده دارد. باربادوس از اوایل قرن هفدهم مستعمره انگلیس بوده و در سال 1966 استقلال یافته است. سی‌ام نوامبر روز استقلال این کشور به عنوان روز ملی باربادوس نام گذاری شده است.

رحلت استاد "عبدالباسط محمد عبدالصّمد" استاد برجسته قرآن (1988م)
استاد عبدالباسط محمد عبدالصَّمد از اساتید مصری و برجسته و بین‌المللی بود. او فراگیری قرآن کریم را از دوران کودکی آغاز کرد و در دوازده سالگی موفق به دریافت جایزه حفظ و قرائت قرآن شد. استاد عبدالباسط مدتی نیز به سفر به کشورهای مختلف پرداخت. او طی سال‌های متمادی که به تلاوت قرآن کریم مشغول بود، رتبه‌های مهمی در مسابقات بین‌المللی قرآن مجید در کشورهای اسلامی کسب کرد. از استاد عبدالباسط، نوارهای زیادی از صوت دلنشین قرآنِ او، بر جای مانده است. استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد از استادان برجسته قرائت و ترتیل قرآن مجید در سال 1308 ش (1348 ق) در روستای ارمنت در هفتصد کیلومتری جنوب قاهره به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری قرآن روی آورد و با اشتیاق تمام، کل قرآن را از حفظ نمود. استاد عبدالباسط از 19 سالگی به قرائت در پایتخت مصر، رادیو دولتی این کشور و مناطق دیگر پرداخت و به کشورهای زیادی سفر کرد. استاد عبدالباسط همچنین رتبه‌های مهمی در مسابقات بین‌المللی قرآن مجید در کشورهای اسلامی کسب نموده است. از این استاد برجسته قرآن، تلاوت‌های زیبا و دلنشین زیادی از قرآن بر جای مانده است. استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد سرانجام در سی نوامبر 1988م درگذشت. (نهم آذر 1367ش ) در 69 سالگی دار فانی را وداع گفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 11:12 | نويسنده : |