پیام هایی به مناسبت هفته بسیج

وحدت عقيده و عمل

اهداف والاى بسيج، تنها با حضور جسمانى در صحنه محقق نمى‏شود. اين وجود بينش است كه عمل انسان را كامل مى‏كند. آن‏گاه كه دل‏ها و بينش‏ها پراكنده باشند، تنها مُشتى اجساد بى‏فايده‏اند كه دور هم گرد آمده‏اند. هر حضور موفقى، وحدت عقيده و عمل را مى‏طلبد.
وحدت در بسيج، وحدتى همه‏جانبه است. در تفكر بسيج، دوگانگىِ عقيده و عمل، منافق‏ساز است. انسانى كه از اعتقاد تهى است و فرمان‏بردار چشم و گوش بسته است، بسيار كمتر از انسانى كارآيى دارد كه آگاهانه اقدام مى‏كند. بسيج، تجلى‏گاه حقيقى ايده و عمل است.

شهادت؛ ميراث الهى

مگر شهادت ارثى نيست كه از انبيا رسيده است؟ مگر ما پيروان پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم؟ مگر حسين عليه‏السلام را پيشواى خويش نمى‏دانيم؟ شهادت در مكتب تشيّع، پرواز از قفس دنياست و نزد خداوند، هيچ قطره‏اى محبوب‏تر از قطره خونى نيست كه در راه خدا ريخته مى‏شود. خون شهيد، گرمى و حيات را در پيكر جامعه به جريان درمى‏آورد. بالاتر از هر عمل نيكويى، عمل نيكى وجود دارد تا زمانى كه انسان در راه خدا شهيد شود. برتر از شهادت، هيچ عمل نيكى وجود ندارد. در تفكر بسيج، برترين شرف و افتخارآميزترين مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشكوه و حماسه‏آفرين ايمان است و اميد به شهادت، قوى‏ترين انگيزه زيستن در دنيا به شمار مى‏آيد.

حضور در همه قشرها

معمولاً گسترش يك انديشه نيك در ميان توده مردم و گرايش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانى و آرمان‏هاى مردمى آن انديشه است. قشرهاى مختلف مردم پس از آشنايى دقيق و درست با يك تفكر، قضاوت منصفانه‏اى درباره آن مى‏كنند و موافقت يا مخالفت خود را بيان مى‏دارند.
امروزه تفكر بسيج به اندازه‏اى در ميان مردم راه يافته است كه نمايندگان برجسته‏اى در ميان توده‏هاى گوناگون مردم دارد. دبستان‏ها و دبيرستان‏ها، كارخانه‏ها و مؤسسه‏ها، دانشگاه‏ها و مراكز گوناگون علمى و صنعتى كشور، شاهد حضور پررنگ بسيجيان هستند. بى‏گمان، بسيج، يكى از فراگيرترين انديشه‏ها در كشور است.

نيروى جوانى

جوان، سرشار از انرژى است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حركتى، نويد موفقيت و پيشرفت دارد. بهره‏مندى از قدرت جسمى، نشاط فكرى و هيجان‏طلبى، جوانان را به سرمايه‏هايى براى سعادتمندى جامعه تبديل كرده است. جوانان، نسلى سرشار از آمادگى براى كارهاى بزرگند و استعداد هر تحولى را دارند.
بسيج، از پيشروترين گروه‏هايى است كه توانسته جوانان فراوانى را سازمان‏دهى كند. جوانانى كه تمام نيرو و احساس خويش را براى رسيدن به اهداف بسيج، هديه آورده و مسئوليت‏هاى گوناگون را بر دوش گرفته‏اند. به فرموده مقام معظم رهبرى: «امروز ـ بحمداللّه‏ ـ جوانان ما از قشرهاى مختلف در بسيج احساس حيات و نشاط مى‏كنند».

استقامت و بسيج

پايدارى در راه حق و تحمل رنج‏هاى اين راه پُرحادثه، از ويژگى‏هاى ضرورى براى رسيدن به ارزش‏هاى الهى است. هدف مقدس، انسان را در مسير رسيدن به آن مقاوم مى‏كند. بسيج با بينش عميق خود، انگيزه لازم را براى تلاش تا پاى جان در افراد ايجاد مى‏كند. راستى گفتار، درستى عمل و اخلاص قلبى بسيجيان، زمانى مُهر تأييد مى‏خورد كه بردبار باشند و قدمى به عقب برندارند. بى‏شك، هيچ عامل ديگرى همچون استقامت نمى‏تواند اهل حق را در رويارويى با باطل پيروز گرداند.

روحانيت و بسيج

نگاهى به تاريخ ايران در سده‏هاى اخير نشان مى‏دهد كه هيچ جنبش و تحولى بدون رهبرى يا پشتيبانى روحانيان از سوى مردم آغاز نشده است. مبارزه با ستم و تلاش براى گسترش عدالت، از وظايف مهم روحانى است. روحانى كسى است كه خود را در مسير سعادت قرار داده است و براى حركت درست مردم در مسير كمال، كوشش مى‏كند. چنين فردى، سر تسليم در برابر ناعدالتى خم نخواهد كرد.
بسيج نيز نهادى است كه از ميان مردم برخاسته و همواره حضور پررنگ روحانيان مبارز را شاهد بوده است. روحانيان بسيجى كه در دوران جنگ، شهيدان فراوانى را براى سرافرازى ملت تقديم كرده‏اند، امروز نيز در بخش‏هاى عقيدتى، نظامى، سياسى و... حضورى فعال دارند.

زنان بسيجى

بخش عمده‏اى از هر جامعه را زنان تشكيل مى‏دهند كه اصلى‏ترين نقش تربيتى را بر عهده دارند. ادعاى گرانى نيست اگر زنان را فرهنگ‏سازترين بخش هر ملت بدانيم. اسلام نيز توجه فراوانى به جايگاه زنان دارد و بر حضور مثبت آنان در اجتماع تأكيد مى‏كند.
جايگاه ويژه زنان در جامعه سبب شد تا انديشه بسيج به صورت زنده و پويا در ميان آنان نيز ريشه بدواند و رشد كند. زنان با حضور مؤثر خود در پيروزى انقلاب اسلامى و نيز كمك‏هاى بى‏دريغ در جنگ تحميلى، حقى سترگ بر انقلاب دارند. بسيج خواهران با جذب، آموزش و سازمان‏دهى بانوان كشور، براى گسترش فرهنگ بسيج، تلاش‏هاى فراوانى كرده و تاكنون اقدامات مفيدى در زمينه‏هاى نظامى، امدادگرى، عقيدتى، سياسى و سوادآموزى انجام داده است.

امر به معروف و نهى از منكر در نگاه بسيج

هر حكمى از احكام اسلامى، اهميتى دارد كه بى‏توجهى به آن، اجراى احكام ديگر را نيز با مشكل روبه‏رو مى‏سازد. در اين ميان، بى‏توجهى به احكامى كه جنبه اجتماعى دارند، بيش از احكام ديگر، نابسامانى پديد مى‏آورد. اسلام، روش جلوگيرى از نابسامانى‏هاى اجتماعى را امر به معروف و نهى از منكر مى‏داند. قرآن كريم و احاديث معصومان به صراحت بر اين فريضه الهى تأكيد مى‏كنند و فراموشى آن را آفتى مى‏دانند كه سلامت دين و دنيا را به خطر مى‏اندازد و جامعه را به فساد مى‏كشاند.
يكى از وظايف مهم و دقيق بسيج، امر به معروف و نهى از منكر است. بسيج به عنوان نيرويى مردمى، وظيفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعى برخورد كند. انجام چنين وظيفه حساسى، نيازمند تربيت نيروهاى باتجربه و كارآزموده است كه شيوه‏هاى برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرايط و موقعيت‏هاى امر به معروف و نهى از منكر نيز آشنا باشند. امروزه، پايگاه‏هاى بسيج در سراسر كشور، برنامه منظم و گسترده‏اى را براى آموزش چنين افرادى پيش رو دارند.

واكنش‏هاى اضطرارى

حوادث پيش‏بينى‏نشده مانند زلزله، سيل و توفان، هر ساله انسان‏هاى فراوانى را به كام مرگ مى‏كشاند. گرچه اقدام براى پيش‏گيرى، نخستين گام براى كاهش خسارت‏هاى ناشى از اين حوادث است، ولى به امدادرسانى پس از وقوع اين پديده‏ها نيز نبايد بى‏توجهى كرد.
تجربه‏هاى تلخ گذشته كه به از دست دادن هم‏ميهنانمان در حوادث گوناگون به ويژه زلزله انجاميد، زمينه حركت مؤثر نيروهاى بسيج در سراسر كشور شد. آنان با آموزش شيوه‏هاى امداد و نجات و روش‏هاى پيش‏گيرى و كاهش خسارت، آمادگى مردم را در برابر اين حوادث، افزايش مى‏دهند. هم‏اكنون ايران، يكى از سريع‏ترين كشورهاى جهان در امدادرسانى به مناطق حادثه‏ديده است؛ چرا كه نيروهاى آگاه و هوشيار بسيج، در اين برنامه نيز همچون فعاليت‏هاى ديگر خود، موفق عمل كرده‏اند.

بسیج یعنی...

بسیج، مدرسه است؛ مدرسهای که معلم و محصل و درسش همگی ایثار است و جهاد و خدمت. بسیج، لشکر است؛ لشکری که فرمانده و فرمانبر و میدان رزمش، همگی گذشت است و فداکاری و اطاعت از خدا و دوری از غیر خدا. بسیج، درخت پاکی است که با خون هزاران بسیجی جان بر کف و شجاع آبیاری و تنومند گشت، رشد یافت و به اوج عشقی خدایی رسید. بسیج و بسیجی، نیروهای رزمنده‏ای را در نظر می‏آورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامی را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگی، صحنه‏هایی را در جنگ آفریدند که قلم هیچ گاه قادر به توصیف آن نیست. مقام معظم رهبری در توصیف بسیج می‏فرماید: «بسیج، یعنی همین پایگاه‏های مقاومت و همین نیروهای جوان و پرشور. همین جوانانی که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتی و تعجب وادار می‏کند. بسیج یعنی متن مردم، مردمی که می‏توان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت».

ریشه تاریخی بسیج

ریشه تاریخی بسیج، به صدر اسلام و زمانی بر می‏گردد که پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، مردم را ـ از زن و مردم و پیر و جوان ـ برای تبلیغ دین و آمادگی در برابر تجاوز قدرت‏های وقت فراخواند و بسیج کرد. این حرکت، همراه با زمان پیش رفت و امامان بزرگوار نیز بنا به مقتضات زمان، از قدرت بسیج مردمی استفاده می‏کردند. نمونه بارز آن، حرکت بزرگ بسیجی جهان اسلام، حضرت امام حسین علیه‏السلام بود. این حرکت، البته نه با نام بسیج، بلکه با تفکر بسیج تا به امروز همچنان ادامه داشته است.

تشکیل بسیج مستضعفین

هوشیاری و درایت بی‏نظیر حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، از جمله اساسی‏ترین عوامل در راه خنثی سازی توطئه‏ها در جریان انقلاب سالامی به شمار می‏آمد. به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد. با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و بر ملا شدن ماهیت سلطه جو و تجاوز کارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه‏ای سخت و جبران‏ناپذیر رو به رو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حاکمان آمریکایی، مردم و رهبران کشور و به ویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم به جمهوری اسلامی، ناممکن نیست. بر این اساس، امام امت در پنجم آذرماه سال 1358، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمود.

ضرورت تشکیل بسیج

حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، توجه ویژه‏ای به تشکیل بسیج در سراسر جهان داشتند. در واقع هدف از تشکیل بسیج مستضعفین، ایجاد توانایی‏های لازم در همه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم، به هنگام بروز بالایا و حوادث پیش بینی نشده است. بسیج، جایگاهی ملکوتی است؛ مکانی برای درس چگونه زیستن انسان‏ها و جایگاه عشق و صفا و صمیمیت. امام خمینی رحمه‏الله خطاب به بسیجیان جهان اسلام می‏فرماید: «باید بسیجیان جهان اسلام، در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند، و این شدنی است؛ چرا که بسیج، تنها منحصر به ایران نیست. باید هسته‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد». بر این اساس، بسیج به نهادی ارزشمند و مقدس تبدیل گردید و رفته رفته، مدرسه عشق، دانشگاه شهادت و عبادتگاه عارفان مسلح نام گرفت.

تفکر بسیجی

قداست بسیج و بسیجی، به اندیشه پاک و نیت خالص بسیجیان باز می‏گردد؛ چرا که آنها در همه عرصه‏های زندگی، براساس اعتقاد، احساس مسئولیت مو عمل به وظیفه الهی کار می‏کنند و آنچه دشمنان را به زانو در می‏آورد، تفکر بسیجی است. امام راحل رحمه‏الله در این باره چنین می‏فرمود: «اگر به کشوری، نوای دل‏نشین تفکر بسیجی طنین‏انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد؛ و الا، هر لحظه باید نتظر حادثه ماند». ایشان برای این که حادثه‏ای دیگر، آینده کشور را تهدید نکند می‏فرمود بسیج باید سازماندهی شود. باید آم‏ادگی به وجود بیاونرد و آن را حفظ کنند».

پیوند بسیج با ولایت

خداوند در آیه 62 سوره انفال، خطاب به پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «پروردگارت کسی است که تو را به واسطه نصر خویش و به واسطه اهل ایمان یاری می‏کند». در این دوران، مصداق ارز اهل ایمان که به یاری خدا بر می‏خیزند، بسیجیانی هستند که اگر نقطه درخشانی جز مقطع دفاع مقدس در کارنامه کرامت آسای خویش نداشتند، همان برای اثبات منزلتشان برترین سند است. در حالی که سراسر تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، سرشار از ایثارگری‏ها و از جان گذشتگی‏های بسیج در راه گذر از برهه‏های بحرانی و نقش بر آب کردن نقش‏های دشمنان آیین و میهن است. مفهوم والای بسیج که همان پیوند امت با ولایت و والایی است، هماره پا برجاست و مختص دوره دفاع مقدس نیست. بسیج، حقیقتی نافذ در جان و ایمان است. هر کس در هر مکانی تلاش و خدمت مشغول است، اگر به این ولایت و والایی بیندیشد و مطابق با آرمان‏های حاکمیت الهی عمل کند، بسیجی است.

عرصه‏های فعالیت

از آنجا که گستره بسیج، مجموعه‏ای از مردم،اعم از جوانان مشغول به تحصیل، کارکنان اداره‏ها، کشاورزان، کارگران و سرانجام متخصصان حرفه‏ها و مشاغل گوناگون صنعتی و غیر صنعتی را در بر می‏گیرد، طبیعی است که در همه عرصه‏های اجتماعی، سازندگی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی نیز از توانمندی‏ها و قابلیت‏های لازم برخوردار باشد. در نگاهی مکی، می‏توان مواردی چون دفاع در برابر تهاجم بیگانگان، سازندگی، بسیج فرهنگی، ایجاد امنیت داخلی، امداد رسانی، بهداشت و فعالیت‏های اقتصادی را، عرصه‏های فعالیت بسیج برشمرد.

بسیجی از نگاه امام خمینی رحمت ‏الله علیه

با بهره‏گیری از سخنان امام خمینی رحمه‏الله درباره بسیج، می‏توان ویژگی‏های این گروه را چنین برشمرد: شهادت‏طلبی، پرهیزکاری، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستیزی، ایثار، فداکاری، عمل به تکلیف، ولایت مداری، بردباری، پرهیز از تحجر گرایی، و نیز انس با دعا، نیایش و قرآن کریم.

بسیج در بیان مقام معظم رهبری

بسیج یعنی ایمان عاشقانه

علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

بسیج یعنی پاک ترین انسانها

بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند...بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است...بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

بسیج یعنی حرکت

بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

بسیج یعنی قدرت

این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است...بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.

بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه

اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

بسیجی یعنی مغز متفکّر

بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.

بسیج یعنی آبادانی

امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد......امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. .... فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.

بسیج یعنی ارزش

هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ... همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا می‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.

بسیج یعنی الگو

شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

بسیج یعنی سعادت ابدی

روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی یک فرهنگ

بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مى‏تابد و انسان را مجذوب مى‏کند. به‏هرحال، بسیج یک فرهنگ است؛ بسیج، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعه‏ى ماست...شما آن نسلى هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‏ى این کشور را - صد سال، دویست سال یا بیشتر - تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تکیه به هدایت الهى و اعتماد به کمک الهى، قواره‏ى اصلى بسیج است؛ این یک فرهنگ است. اگر این‏طور حرکت کنیم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همه‏ى خلایق است؛ به شرطى که خودشان را آماده‏ى دریافت این کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از این میوه استفاده کنند؛ این، در اختیار همه است.

بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى

بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالش‏هاى حیاتى و اساسى. میدان‏ها و چالش‏هاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکى از موارد به میدان آمدن است. آن وقتى هم که هویت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مى‏گیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشه‏دار یک ملت اهانت مى‏شود و آن را تحقیر مى‏کنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزیده‏ى یک ملت احساس مى‏کنند از غافله‏ى دانش عقب مانده‏اند و باید علاجى بکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پایه‏هاى یک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهه‏هاى فکرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن مى‏آیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشه‏ى خود جدا کنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است. همه‏ى اینها انسانهایى را مى‏طلبد که نیاز را احساس کنند...تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز کردن میدان‏هاى تازه‏ى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه‏ى میدان‏ها، و همتها را بلند کردن به‏دست مى‏آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى که غیرت دینى و دانایىِ فکرى و نیازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان مى‏شود.

بیدار دلان مهاجم‏ستیز

هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، ولی در شبیخون فرهنگی، طمع به اخلاق است و دین. محیط آلوده به گناه، خرمت خشکی است که جرقه تهاجم فرهنگی، در یک لحظه آن را به آتش می‏کشد. آنچه جامعه ما را فاسد می‏کند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاری است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‏های اصلی انقلاب زنده بماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 8:1 | نويسنده : |