چرا در فاجعه «منا» ایرانی ها در صدر جدول کشته ها و مفقودین هستند؟

در روز عید قربان در مکه اتفاق فاجعه باری رخ داد و کام همه مسلمان ها در سراسر جهان را تلخ کرد. پنجشنبه منا شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زائر بی گناهی بود که در کام بی خردی عده ای غرق در خون شدند.

به گزارش «تابناک»، بر اساس اعلام رسمی مقامات عربستانی تاکنون تعداد زیادی از حجاج کشته و یا زخمی هستند و شمار بسیاری نیز مفقود شده اند. بنا بر آخرین گزارش تا بدین لحظه، 155 نفر از زائران ایرانی در فاجعه منا جان باختند؛ ضمن اینکه تعداد مجروحین نیز 85 نفر است. متأسفانه هنوز 365 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند.

درباره علل حادثه گمانه زنی های فروانی شده است. عده ای بنا بر شواهدی، عمدی بودن حادثه را قطعی قلمداد کرده و عده ای دیگر نیز دلایل غیر عمدی را علت تامه حادثه محسوب می کنند.

در ابتدای رخ دادن این فاجعه، برخی از رسانه ها اعلام کردند علت حادثه این بوده است که ماشین های پلیس سعودی، یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند. البته این ادعا بلافاصله از سوی مقامات سعودی تکذیب شد.

از سوی دیگر، مقامات سعودی در اظهارات خود در توجیه این حادثه اعلام کردند که این حادثه ناشی از بی انضباطی حجاج بوده است. در واقع عربستانی ها گرمای شدید هوا، حرکت بعضی از حجاج در جهت معکوس مسیر اعلام شده و پایبند نبودن بعضی از کاروان ها به عبور از مسیرهای تعیین شده را علل بروز این حادثه اعلام کرده بودند. البته در این میان، متأسفانه برخی از مقامات سعودی نیز این بی انضباطی را به زوار ایرانی نسبت می دادند.

فارغ از اينکه علت حادثه چه بوده است، شمار کشته ها و همچنین مفقودین ایرانی کمی عجیب به نظر می رسد. آمار کشته ها و همچنین تعداد مجروحین ایرانی این پرسش را به وجود می آورد که چرا تعداد کشته ها و زخمی ها ایرانی در صدر همه جدول هاست؟!

بر پایه آمار مردم بیش از 180 کشور در مناسک حج امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند؛ از کشورهای آفریقایی تا استرالیا و بسیاری کشورهای اروپایی تاکنون 120 مسلمان بریتانیایی و 236 مسلمان مقیم پاکستان پس از این فاجعه گم شده اند.

از حدود دو میلیون حاجی که در مراسم امسال شرکت داشته اند؛ ٦٤٠٠٠ نفر از این زوار متعلق به ایرانیان بوده است. به عبارت دیگر نزدیک به 3 درصد کل این زائران متعلق به ایرانی هاست. حال نگاهی به آمار کشته شدگان، زخمی ها و مفقودین نشان می دهد که ایرانی ها در صدر آین آمار هستند.

در واقع بر اساس جدول زیر که تاکنون رسما از سوی دولت عربستان اعلام شده است، نزدیک به 10 درصد آنها ایرانی هستند. (سعودی‌ها هنوز به شکل دقیقی ملیت و تعداد کشته شده ها را منتشر نکرده اند).

یک موضوع عجیب در حادثه فاجعه بار منا درباره حاجیان ایرانی
یک موضوع عجیب در حادثه فاجعه بار منا درباره حاجیان ایرانی


پرسش اینجاست که چگونه در حالی فقط 3 درصد از حاجیان ایرانی بوده اند؛ باید سهم نزدیک 10 درصدی از کشته شدگان را ایرانیان به خود اختصاص دهند؟ در واقع در حالی تعداد کشته شدگان ایرانی سه برابر بيش از نسبت جمعيتي آنان است؛ این موضوع هنوز مشخص نیست که آيا اين موضوع ناشي از اتفاق است؟ يا به حجاج ايراني مربوط است، یا مسأله را باید در جای دیگری جستجو کرد!

پرسش اینجاست در حالی متأسفانه مقامات سعودی با شانه خالی کردن از بار مسئولیت، حجاج را مسئول این اتفاقات معرفی می کنند که با این آمار مشخص است؛ ایرانی ها به رغم تعداد کم در حج امسال بیشترین کشته، مجروح و مفقودی را به خود اختصاص داده اند. این آمار نشان می دهد تا چه حد استدلال مقامات عربستانی در این زمینه پوشالی و عجیب به نظر می رسد و چیزی جز خالی کردن شانه از بار مسئولیت و فرافکنی نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 9:44 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |